Page 9 - Projekt_Nyt_Forsamlingshus
P. 9
BYGNINGSHISTORIE ANBEFALING
Kulturarv
Andelsbevægelsen er repræsenteret med 2 nu nedlagte andelsmejerier - et tysk og et BY & LAND HADERSLEV
dansk.
Der er desuden en smedje, der gennem mange år har udgjort en betydningsfuld Selskabet til bevarelse af gamle bygninger og landskabskultur i Haderslev
arbejdsplads i lokalsamfundet.
Den tidligere præstegård er nu privatejet, men fremstår smukt med en fredet bullade,
der er en af de 10 fredede bullader, der står rundt omkring i Sønderjylland.
September 2015
Forsamlingshuset er et kompleks, der har en spændende historie. Det består af 2
elementer. En gammel stationsbygning fra “æ kringelbane”, bygget i tysk tid i en
arkitektur præget af det officielle tyske byggeri.
Senere - i dansk tid - er tilføjet et forsamlingshus med sal og scene.
Stationsbygningen indgik oprindelig i en lokal smalsporet jernbaneforbindelse Til rette vedkommende
fra Haderslev til Årøsund, som blev bygget og indviet i 1903, hvor området var del
af den prøjsiske stat. Den blev ligesom en håndfuld andre af ”Kreis Haderslebens” Vedrørende restaurering og revitalisering af Sdr. Vilstrup
jernbanestrækninger anlagt efter den lokale befolkningstæthed og ikke efter Forsamlingshus
princippet for kortest mulige afstande, hvorved linjeføringen blev noget snørklet –
derfor udtrykket kringelbane. Forvaltningerne i de store byer understøttede disse
strækningsforløb – man ville gerne binde oplandet til sig. Efter genforeningen i Efter at have gennemlæst forslag til restaurering og revitalisering af
1920 overtog Danmark i alt 347 km af sådanne smalsporede amtsbaner, som blev Sønder Vilstrup Forsamlingshus vil jeg på vegne af BY & LAND
drevet videre med skiftende succes, men efterhånden måtte opgives på grund af HADERSLEV udtrykke glæde over, at der arbejdes på at bevare et
udbygningen af vejnettet. Det sidste tog gennem Vilstrup kørte den 15. februar 1938. eksempel på den i Sønderjylland forholdsvis ret udbredte kombination
af en ombygget amtsbanestation til dansk forsamlingshus. Et
Stationsbygningerne I Haderslev Amt blev i stort omfang tegnet og bygget af den fortyskningsprojekt blev af dansksindede ombygget til forsamlingssted.
tysk-polske arkitekt Jablonowski, der var kgl. kredsbygningsinspektør i Haderslev fra
1889 til 1919, og hvis byggestil var nationalromantisk og prangende og lånte træk Vi er også meget tilfredse med, at man i projektet vil give stationen de
fra blandt andet svejtsisk samtidigt byggeri. På strækningen til Årøsund blev alle tabte elementer tilbage, således den originale arkitektur kan
stationer dog opført af de kommuner, sporet løb igennem, og derved afspejledes genkendes. Alt for mange af de gamle stationer er ombygget på en
kommunernes økonomiske forhold til dels i bygningerne. Stationsbygningen i Vilstrup destruktiv måde. I Haderslev Kommune, er der kun ganske få ret
er atypisk ved, at den vendte gavlen ud mod sporene, og ved at den har to etager over autentiske stationer tilbage.
ventesalen, et valmet tag og en sidefløj. Udover ventesalen og billetsalget var der kro,
postekspedition og gæsteværelser i bygningen, og oprindelig var der også et varehus. Sønder Vilstrup er en intakt og dynamisk landsby med foreninger,
skole og børnehave. Den er en af de landsbyer, der bør overleve.
Amtsbanerne bidrog i høj grad til samfundsudviklingen i tiden fra omkring
århundredskiftet og frem til begyndelsen af første verdenskrig, idet de dækkede Derfor er en revitalisering af forsamlingshuset en fremragende idé; det
befolkningens trafik- og virksomhedernes transportbehov og skabte muligheder for vil give landsbyen et kulturelt løft.
vækst. Stationsbygningerne havde deres andel heri, blandt andet ved at det oprindelige
linjetelefonsystem til varsling og underretning blev udbygget, så der kunne oprettes Desværre har BY & LAND HADERSLEV ingen mulighed for støtte
lokale telefoncentraler – en sådan havde stationsbygningen i Vilstrup også. initiativet økonomisk, men vil gerne anbefale projektet.
Vilstrup Lokalhistoriske Forening er i besiddelse af de originale tegninger for
stationsbygningen, og man vil derfor kunne tilbageføre bygningen til sit oprindelige Med venlig hilsen
udseende. Det er herudover også muligt, fordi der ikke er gennemført så store
forandringer, at det vil være økonomisk uoverkommeligt. Helge C. Jacobsen
Stationsbygningen vil dermed atter kunne blive et naturligt centrum for byen og
dens opland, denne gang med sin fysiske udformning både som kulturhistorisk
referenceramme og som centrum for alskens aktiviteter.
v. fmd. Helge C. Jacobsen
Aastrup Allé 46, Over Aastrup, 6100 Haderslev
Telefon: 74521081 e-mail: helgecjacobsen@msn.com
www.hbbf.dk
12.09.2017 9